Останнім часом зростає попит з боку виробників взуття на технології тривимірного друку. Що нас чекає в майбутньому і як тривимірний формат змінить цілу індустрію виробництва і споживання?

Перші у світі кросівки, повністю виготовлені за допомогою технології 3D-друку, були запропоновані дизайнером Каланом Кернером, випускником Технічного університету штату Вірджинії. Сировиною для виготовлення послужив матеріал, що повністю переробляється. За формою взуття виглядає як монолітний виріб, що здалеку нагадує традиційні голландські черевики (кломпи), але має більш футуристичний дизайн і виконане на сучасний лад.


Зізнатися, виробники взуття вже давно вдаються до допомоги 3D-принтера, щоправда, експериментують тільки з декоративними елементами і підошвою. Це пояснюється не вмінням 3D-технологій працювати зі шкірою або текстилем. На сьогоднішній день основний матеріал, який використовується для виготовлення тривимірних виробів - пластик.  


Технологія 3D-друку не стоїть на місці, прогрес у цій царині активно набирає обертів - принтери вміють працювати з рідким бетоном, тістом, друкувати штучні органи та ін., тому можливість використовувати ці машини для друку чогось схожого на текстиль уже не за горами. Мине час, і ми побачимо справді унікальні речі.


Озирніться назад, перехід комп'ютера від масивної моделі до персональної зайняв близько 50 років, і тепер жодна галузь не може без нього існувати. А тепер уявіть, що станеться, коли 3D-принтер є в кожному будинку і буде здатний виготовляти вироби з різних матеріалів. Перше, що люди почнуть штампувати - взуття, одяг і, можливо, їжа.


Розвиток призведе до зникнення звичних таблиць, що вказують розміри та виміри, оскільки одяг виготовлятимуть під конкретну людину. Усі взуттєві фабрики почнуть масово перебудовуватися під нові реалії: почнеться випуск файлів, які приймають 3D-принтери, а кеди і сорочки відійдуть у минуле.
Думається, що в майбутньому схема взаємодії покупця і виробника буде такою: перехід на сайт, вибір кольору і фасону, оплата покупки і відправка готового прототипу на друк. Фраза "Я купив собі нові джини" трансформується в "Я скачав собі нові джинси". Усе це стане повсякденним і звичним плюс з'явиться "чорний ринок" файлів - на кшталт нинішнього (виробництво підроблених Nike, Puma, Adidas та ін.). Активно вестиметься боротьба з піратством, але до успіху це не приведе - репліки існували завжди і навряд чи щось зміниться.


Нові технології дадуть новий розквіт самовираження і творчості. Виготовляючи одяг, взуття у себе вдома, можна завжди друкувати унікальні дизайнерські моделі, експериментуючи скільки завгодно. Наприклад, сьогодні кожен охочий може створити презентабельний веб-сайт із власним наповненням і дизайном, використовуючи онлайн-конструктор, а в майбутньому можна буде створити кросівки або сукню персонального забарвлення і фасону.


Можуть з'явитися програми для смартфонів (якщо вони самі не зникнуть на той час), що дають змогу моментально створювати дизайн, форму, розмір майбутнього виробу, а потім надсилати його на друк або ділитися з друзями для спільного редагування. Щодня можна буде приміряти на себе новий модний "лук". Безсумнівно, більшість "саморобок" матиме безглуздий і навіть жахливий вигляд, але з'являться і вдалі моделі, які потіснять професійних дизайнерів.


Роздрібні магазини перестануть користуватися попитом і зникнуть, а текстильній індустрії доведеться серйозно перебудуватися, щоб не припинити своє існування. Склади, поставки, споруди тощо втратять своє призначення і кануть в лету - все від черевиків до кепок можна буде завантажити з інтернету і надрукувати вдома за допомогою обладнання розміром з пральну машину.
У майбутньому буде повна переробка, що замінить пральні машинки. Безумовно, до нового майбутнього ще далеко, але представлені монолітні кросівки - перший дзвінок майбутнього технологічного перевороту, який стане причиною зникнення масового виробництва. Припускаю, що все це чекає на нас через 40-50 років. Хоча поточна швидкість прогресу може помітно скоротити цей термін.